معماری

مطالب و مقالات معماری

معماری

مطالب و مقالات معماری

  • ۰
  • ۰

باغ ایرانی ده ونک با مساحت 3400 مترمربع در سال 1391 به عنوان اولین باغ ایرانی نوین در بخش باقیمانده از باغ بزرگ مستوفی الممالک ساخته شد.

به گزارش مجله دلتا  در ساختار باغ ایرانی ده ونک مجموعه‌ای از این اِلمان‌ها به کار رفته است که از آن جمله وجود حوض‌های متعدد و فواره‌ها، وجود سردرهای طاقی شکل در ورودی‌ها و استفاده از گل‌ها و گیاهان مختص به اقلیم ایرانی است؛ ضمن اینکه وجود ردیف‌های کاج ایرانی و سرو سیمین نیز از این دست نشانه‌ها می‌باشد.

بیش از دو هکتار از فضای باغ ایرانی را فضای سبز پوشانده و محل‌های عبور طوری طراحی شده که افراد کم‌توان نیز بتوانند از آنجا عبور کنند؛ اما در صورتی که با کودکان به این باغ می‌آیید، دقت کنید که حوض‌ها و آب راه‌ها، حفاظی ندارند و باید مراقب کودکان باشید. راه‌های اصلی باغ ایرانی با درختان سرو به زیبایی آراسته شده و به همین خاطر به چنارستان یا سروستان نیز شناخته می‌شوند.

مهندس علی مهتاری مختاری، دهه‌ها پیش این باغ را طراحی کرده و امروز این باغ به نام ایشان نام‌گذاری شده است؛ این باغ بخش‌های مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به زمین بازی کودکان و وسایل تندرستی اشاره کرد؛ زمین ورزش که برای فعالیت‌های ورزشی خانواده‌ها درنظر گرفته شده است، در نزدیکی ورودی غربی دیده می‌شود.

آلاچیق‌های متعدد و سکوهای نشستن که در جای‌جای باغ ایرانی تعبیه شده، این مکان را تبدیل به پاتوق خانواده‌ها کرده است؛ مثل همه بوستان‌های تهران روی آلاچیق‌ها می‌توانید فرش و یا زیراندازی پهن کرده و از محیط آن لذّت ببرید؛ نمازخانه و سرویس بهداشتی پارک نیز برای استفاده رایگان گردشگران در دسترس است.

دسترسی به باغ ایرانی

برای رسیدن به بوستان باغ ایرانی ابتدا به میدان ونک بروید و از سمت شمال وارد خیابان ولیعصر شوید؛ پس از کمی پیاده‌روی در سمت چپ به خیابان خدامی می‌رسید؛ پایانه تاکسی ده ونک در اول خیابان خدامی قرار دارد؛ کافی است به راننده بگویید باغ ایرانی پیاده می‌شوید، که شما را در خیابان صابری پیاده می کند و از آنجا تا ورودی جنوبی و اصلی باغ ایرانی تنها 5 دقیقه پیاده‌روی پیش‌رو دارید.

برای خواندن  مطالب بیشتر در مورد  معماری های خاص و گردشگری از  مجله دلتا ،جامع‎ترین مجله ملکی ایران، دیدن کنید.

  • ۹۸/۰۱/۲۰
  • محسن غضنفری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی